Kulturnjak

Pilotski asevi Prvog svjetskog rata

Zračne bitke su početkom Prvog svjetskog rata bile tek u povojima, ali to nije smetalo da neki piloti postanu legende. Boreći se s lošim zrakoplovima, vremenskim neprilikama i neprijateljom koji te želi skinuti s neba, ti piloti su pokazali pravu hrabrost. U ovoj listi nećemo nabrojati samo najbolje pilote, već napisati one koji su bili prava noćna mora za neprijatelje, ali i obožavani u svojoj domovini.

6. Georges Guynemer

Broj obaranja: 54

guynmer

Francuz Georges Guynemer ušao je u rat kao mehaničar te je svoju pilotsku dozvolu dobio u lipnju 1915. godine. Već u sljedećoj godini Guynemer postaje jedan od pilota kojeg su se Nijemci najviše bojali zajedno s njegovom eskadrilom “Rodama”. Poznati je bio po tome što je često koristio svoje mehaničarsko znanje kako bi poboljšao svoje zrakoplove, pa je tako i nas svoj Spad XII lovac stavio 37mm top. Top je bio tako jak da je Guynemer riskirao rušenje svog zrakoplova pri samom pucanju, ali je i s tim uspio dvaput pobijediti.

Iako je bio poznat beskompromisnom ulasku u borbe, jedan događaj obilježio je njegovu karijeru. Naime, ušao je u dugu borbu s njemačkim asom Ednstom Udetom u lipnju 1917. godine. Kako su oba dva vješto izbjegavala pogotke, pokušali su se istovremeno popeti na višu visinu kako bi došli do prednosti. U tom penjanju, strojnica Ednsta Udeta se zaglavila i nje mogao nastaviti borbu. Guynemer nije želio to iskoristiti i pustio je Ednsta da odleti u sigurnost.

Kao Endst, Guynemer je također imao ponešto sreće budući je preživio čak 7 zrakoplovnih padova. Nažalost, sreća ga je napustila 11. rujna 1917. godine kako je poginuo na misiji iznad Belgije. Do kraja rata je skupio 54 obaranja, što je drugi rezultat francuskih aseva, odmah iza Rene Foncka.

5. Werner Voss

Broj obaranja: 48

voss

Voss je ušao u rat već 1914. godine i to u dobi od 17 godina, prvo kao konjanik pa zatim u pilote i to u istu eskadrilu s “Crvenim barunom”. Ubrzo je postao slavan po svojem akrobatskom stilu letenja, ali i smrtnom preciznošću, te je oborio 48 zrakoplova što mu je i donijelo najveća njemačka vojna odlikovanja. Mladi pilot je obožavao sletjeti blizu oborenih zrakoplova i uzimati trofeje. Ako su poraženi piloti ostali živi, nakon uhićenja bi ih često posjećivao kako bi im predao nešto cigara i svoje potpisane fotografije.

Njegova najpoznatija bitka, ali i jedna od najpoznatijih bitka svih vremena dogodila se 23. rujna 1917. godine kada je sam napao britansku eskadrilu sa 7 zrakoplova. Iako brojčano nadjačan, punih 10 minuta je odolijevao protivničkim metcima i uspio je srušiti 3 zrakoplova, prije nego je srušen iznad Belgije.

James McCuddem, britanski pilot koji je sudjelovao u borbi je kasnije napisao kako je Voss najhrabriji pilot s kojim se imao čast boriti.

4. William Bishop

Broj obaranja: 72

billy-bishop

Kanadski piloti su ostavili dobar dojam u ratu, ali nitko kao Bishop koji je oborio čak 72 zrakoplova. Počeo je kao konjanik, ali mu se nije sviđalo stalno gackanje po blatu i spavanje u rovovima. Prebačen je u pilote i već prvog dana je srušio 5 meta prvog dana.

Bishop nije bio stručnjak u nebeskim akrobacijama, već je imao odličan osjećaj za ciljanje. Kako bi vježbao, često je bacao limenke iz kokpita koje bi zatim gađao prije nego padnu na tlo. Volio je letjeti sam pa je tako u lipnju 1916. godine, sam napao njemački aerodrom, obarajući tri zrakoplova usput i još nekoliko na pisti.

Zbog bojazni da bi mogao poginuti i tako sniziti moral savezničke vojske, povučen je 1918. godine sa službenih letova.

3. Albert Ball

Broj obaranja: 44

albert-ball

Iako je imao nešto manje obaranja nego neki drugi pilotski asevi, Albert Ball je bio daleko najpopularniji britanski pilot u Prvom svjetskom ratu. Prije rata Ball je bio pravi pacifist, živio je sam na farmi, uzgajajući cvijeće i letjeti sa svojim malim zrakoplovom. Odmah nakon početka rata, prijavio se u vojsku i krenuo u borbe.

Obožavao je solo patrole u kojima je napadao izviđačke zrakoplove, ali i cijele eskadrile. Taktika je bila nešto drugačija jer je imao francusku strojnicu s kojom je mogao pucati iznad sebe pa je tako često dolazio s nižih visina.

Bez obzira na uspjehe, imao je probleme s nasiljem i često padao u depresije. Nažalost poginuo je u svibnju 1917. godine sa samo 20 godina, u misterioznom padu nakon borbe s “Letećim cirkusom” Manferda von Richthofena.

2. Eddie Rickenbacker

Broj obaranja: 26

rickenbacker

Eddie Rickenbacker je ušao u rat kao jedan od najboljih američkih vozača, utrkujući se u prvom Indianapolisu 500 na kojem je postao brzinski rekord. Nakon što je malo služio u uredu general Pershinga, na njegov zahtjev prebacio se u novoosnovanu eskadrilu 1918. godine, ali uz male probleme budući da je imao 27 godina, 2 godine više od dopuštene granice za pilote. Bez obzira na taj “nedostatak”, Rickenbacker je bio rođeni talent za letenje i vrlo brzo je osvojio američka srca i postao miljenik. Svoju medalju časti je dobio nakon što je sam ušao u borbu sa sedam njemačkih zrakoplova, pritom oborivši dva prije nego je uspio čudesno pobjeći.

Rat je završio na brojci 26, što je dosta jer se SAD vrlo kasno uključio u rat. Od te broje, 18 ih je došlo u razdoblju od samo 48 dana.

Nakon rata je nastavio varati smrt, budući da je 1941 i 1942. godine preživio padove zrakoplova, dok je nakon drugog 22 dana proveo na olupini plutajući na Tihom oceanu.

1. Manfred von Richthofen

Broj obaranja : 80

richtofen

Britanci su ga zvali “Crvenim vitezom”, Francuzi “Crvenim vragom”, dok je njemački pilot Manfred von Richthofen ostao zapamćen pod besmrtnim imenom “Crveni barun”.

Manfred je rođen 1892. godine u obitelji pruskih plemića i započeo je rat kao konjanik prije nego je prebačen u pilote. Prvo obaranje imao je u rujnu 1916. godine i do kraja rata sakupio je još 79 obaranja, više nego bilo koji drugi pilot u ratu. Najpoznatiji bio po tome što je obojao svojeg Fokker zrakoplova s tri krila u crveno, dok je ostatak njegove eskadrile imena “Leteći cirkus” bio obojan u drugačije boje radi prepoznavanja.

Bio je izniman taktičar koji je uvijek volio blisku formaciju koja mu je davala prednost na nebu. Obožavao je koristiti mamce koji su dovukli neprijatelja dok bi on tada uletio u punoj brzini i sa smrtonosnom paljbom. Barun je često sakupljao dijelove srušenih zrakoplova kao trofeje, te je čak imao i set srebrnih šalica na kojima su bili datumi njegovih bitaka.

Kao i mnogi drugi u ratu, nije dočekao sam kraj jer je poginuo u bitci na Somi u travnju 1918. godine. Njegovo tijelo je izvučeno iz ostataka od strane saveznika i kasnije pokopano sa svim počastima.

triplane

Tags

Nenad Kocijan

"Ako vas žena pobjeđuje u tenisu, promijenite sport. Ako vas žena pobjeđuje u boksu, promijenite ženu."
Back to top button
Close