Brzina

Oda motorima – I. dio

Motori su strojevi koji energiju pretvaraju u korisno mehaničko gibanje i iako su često najbitniji dio vozila kojeg pogone, obično se nalaze u drugom planu jer su većinom dobro skriveni od znatiželjnih pogleda promatrača. U ovom i ostalim tekstovima koje ćemo vam prirediti, upoznati ćemo vas s nekima od njih, ukratko opisati njihove karakteristike i uz pomoć slika približiti vam kako izgleda “srce” najbržih automobila, najvećih brodova ili vozila koja su obilježila neke povijesne trenutke. Pa krenimo s prvim dijelom teksta!

Rolls-Royce Trent 900

A380-rolls-royce-trent-900

Mlazni motor kojeg je razvio Rolls-Royce, a četiri takva motora koriste se za pogon najvećeg putničkog zrakoplova na svijetu, Airbusa A380. Za pogon Airbusa A380 koriste se dvije inačice koje imaju potisak od 310 ili 320 kN, dok pod maksimalnim opterećenjem ovaj mlazni motor može isporučiti 360 kN potiska. Cijena jednog Rolls-Royce Trent motora iznosi oko 30 milijuna dolara.

Zvezada M503A

596596-beer

Zvezada M503 je radijalni dizelski motor koji je konstruiran 1970. godine u Sovjetskom Savezu, a korišten je za pogon sovjetskih ratnih brodova. Za pogon brodova obično su se koristila tri takva motora. Zvezada M503 motor zapremine je 147,1 litru, ima 42 cilindra u 7 vodom hlađenih krakova od kojih svaki sadrži 6 cilindara. Snaga koju isporučuje je 3942 konjske snage. Masa ovog motora iznosi 5450 kilograma. Njemački tim preradio je jedan ovakav motor kako bi ga koristio u natjecanju povlačenja tereta traktorom. Nakon prerade razvijao je 8.000 konjskih snaga, a imao je 126 svjećica i 168 ventila.

Bugati Veyron Super Sport

Volkswagen_W16

Motor koji je proizveden od strane Volkswagen grupe, a pogoni trenutno najbrži serijski automobil na svijetu. Ovaj W16 motor, zapravo su dva V8 motora spojena u jedan. Zapremina mu je 8.0 litara, ima 64 ventila, a uz pomoć četiri turbopunjača razvija 1200 konjskih snaga. Pri punoj brzini Bugatti Veyrona, u jednoj minuti “proguta” količinu zraka koju prosječan čovjek udahne u četiri dana.

MTU Serija 8000

MTU serija 8000

MTU serije 8000 je dizelski motor koji se koristi za pogon pomorskih vozila kao što je njemački spasilački tegljač “Nordic” kojeg pogone dvije ovakve jedinice. MTU 8000 ima 20 cilindara, a razvija 11.533 konjske snage. “Nordic” pogonjen ovim motorima, najmoćniji je njemački tegljač.

NSR 500 motor

Honda_NSR500

Dvotaktni motor kojeg je razvio Hondin trkaći odjel za potrebe motoGP natjecanja. Motor sa slike koristio se 1997. godine, a radilo se o tekućinom hlađenom V4 motoru zapremine 499 kubičnih centimetara, koji je razvijao 185 konjskih snaga pri 12.000 okretaja u minuti. Mike Dohan, vozač Hondinog motoGP tima, u sezoni koja se vozila 1997. godine s tim je motorom slavio u 12 od 15 utrka.

Pratt & Whitney R-4360

R-4360.jpg

R-4360 je bio veliki radijalni klipni avionski motor proizveden tijekom drugog svjetskog rata. Posljednje je dostignuće tvrtke Prat & Whitney na području klipnih motora prije nego su avione počeli pogoniti turbo-mlazni i turbo-propelerni motori. Imao je 28 cilindara u četiri reda, a svaki cilindar je bio lagano zamaknut u odnosu na cilindar prije njega kako bi se postiglo efektivnije hlađenje motora. Uz pomoć mehaničkog kompresora, posljednji modeli razvijali su 3500 konjskih snaga, a smatra se jednim od najkompliciranijih i najvećih radijalnih klipnih motora ikad proizvedenih.

Wärtsilä 14RT-Flex96c

wartsila

Najsnažniji i najveći dizelski motor na svijetu koji pogoni brodove poput Emma Maersk broda za prijevoz kontejnera koji je najveći takav brod na svijetu. Wärtsilä 14RT-Flex96c ima masu od 2300 tona, razvija 109 000 konjskih snaga, a radi na samo 102 okretaja u minuti. Dugačak je 27, a visok 13 metara.

Tatra T955

Tatra_T955

T955 je bio W18 motor iz 1943. godine, koji ima tri kraka od po 6 cilindara spojena u zvjezdastom obliku. Hlađenje motora je zračno, a zapremina iznosi 22 litre. Deklarirana snaga motora T955 iznosila je 296 konjskih snaga pri 2000 okretaja u minuti.

Prat & Whitney F100

F-100

Turbo-vetilatorski mlazni motor koji je ušao u upotrebu sedamdesetih godina prošlog stoljeća, nakon što su zračne snage i mornarica SAD-a tražile adekvatan pogon za F-14 Tomcat i F-15 Eagle borbene avione. Nakon uklanjanja problema koji su se pojavljivali na početku, mlazni motor F100 je još i danas u upotrebi američkih zračnih snaga. F100 razvija silu potiska od 106,4 kN.

Presjek motora Wright R-3350

83694308

Wright R-3350 Duplex-Cyclone je bila jedna od najjačih radijalnih avionskih motora proizvedenih u SAD-u prije drugog svjetskog rata. Osamnaest cilindara bilo je posloženo u dva reda, a uz pomoć kompresora, snaga je zavisno o modelu varirala od 2200 do 3700 konjskih snaga. Tijekom drugog svjetskog rata korišten je za pogon Boeing B-29 Superfortress bombardera, a nakon završetka rata nastavio se koristiti u civilnom zrakoplovstvu.

Tags
Back to top button
Close