Birtija

Top 100 najboljih zrakoplova svih vremena – 1.dio

Zrakoplovstvo nema toliko dugu povijest kao brodovi, ali od prvog leta braće Wright, zrakoplovi ne prestaju oduševljavati promatrače s tla. Uz dosta loših pokušaja, zrakoplovi su polagano preuzeli primat u prijevozu putnika, ali u vojnoj industriji. Zbog činjenice da u nama od malena leže mali piloti, odlučili smo sastaviti listu TOP 100 zrakoplova svih vremena. U toj listi naći će se zrakoplovi iz svih kategorija, od putničkih do vojnih, uz neke koji su jedva mogli preletjeti udaljenost od par desetaka kilometara, ali svojim su iskustvom doveli do današnjih čuda tehnologije.

>> Top 100 najboljih zrakoplova svih vremena – 2.dio

>> Top 100 najboljih zrakoplova svih vremena – 3.dio

>> Top 100 najboljih zrakoplova svih vremena – 4.dio

101. MIG 21

top-100-zrakoplova-015

Prvotno zamišljen kao “laki” borac, MIG-21 je svoje ime gradio u čak 50 država, dok se trenutno koristi još u njih 19. Ovaj zrakoplov poznat je po svojoj njuški koja sadrži kružni usisnik zraka. MIG-21 pokreće Tumansky turbomlazni motor s 38,1 kN potiska pri normalnom radu, te 56,3 kN s “afterburnerom” (naknadno sagorijevanje).

Velika prednost nad ostalim zrakoplovima tog godišta je sama konstitucija krila koja omogućava brže montiranje naoružanja što smanjuje vrijeme reakcije u slučaju opasnosti. Da upadne na ovu listu dovoljan je podatak o 11,400 proizvedenih primjeraka, što je i rekord kod nadzvučnih zrakoplova.

100. Waco 10

top-100-zrakoplova-020

Kada je 1927. godine predstavljen, Waco 10 pokupio je same pohvale. Ovaj trosjed s čeličnim oklopom, proizvedenim jednim primjerkom dnevno pokupio je 40% tržišta prodaje zrakoplova. Waco 10 pokretao je jeftini 90 konjskih snaga Curtiss OX-5 V-8 motor koji se pravilnim postavljanjem i hlađenjem mogao doraditi na 300 konjskih snaga. U konačnici do 1933. godine proizvedeno je ukupno 1,623 primjerka što je Waco Aircraftu priskrbilo epitet najvećeg proizvođača zrakoplova ranih tridesetih godina prošlog stoljeća.

99. Ercoupe

top-100-zrakoplova-012

Predstavljanjem Fred Wrickovog Ercoupe-a, počinje nova era zrakoplovstva. Dizajniran u ranim tridesetim godinama, Ercoupe je povećao razinu sigurnosti leta do razine u kojoj je gotovo svatko mogao postati pilot. S dodacima poput trostrukog stajnog trapa, odlične preglednosti i dvostrukog repnog krila, ovaj zrakoplov osvojio je srca mnogobrojnih pilota čija opčinjenost traje i danas. Da ne govorimo o dizajnu koji se desetljećima koristio kod najvećih proizvođača zrakoplova.

98. Consolidated B-24 Liberator

top-100-zrakoplova-008

Dizajniran od strane Consolidated Aircrafta u kasnim tridesetim godinama prošlog stoljeća, B-24 je trebao nadomjestiti tada popularnog B-17. Ovaj zrakoplov mogao je nositi više tereta, letjeti brže i dalje nego što je mogla leteča tvrđava prije njega. Opremljen s prvi put upotrebljenim trostrukim stajnim trapom na borbenom zrakoplovu, Liberator je tijekom Drugog Svjetskog rata sudjelovao u više akcija nego bilo koji drugi američki zrakoplov tog vremena.

Iako je B-24 u svim segmentima bolji zrakoplov od B-17, nikad nije dostigao slavu svog prethodnika.

97. Mitsubishi Zero

top-100-zrakoplova-021

Više od bilo kojeg japanskog zrakoplova iz Drugog Svjetskog rata, Zero je donosio veliku prednost u zračnim bitkama. Prvenstveno mornarički zrakoplov, Zero je uspio nadmašiti svoje kopnene inačice s nevjerojatnom brzinom od 550 km/h i doletom od skoro 3000 km. Do 1945. godine proizvedeno je oko 11,000 primjeraka što nažalost nije pomoglo Japancima budući da su Amerikanci tijekom rata podigli razvoj zrakoplovstva na novu razinu i time zavladali pacifičkim nebom.

96. Eclipse 500

top-100-zrakoplova-011

Oko Eclipse 500 veže se vrlo zanimljiva priča sa sretnim završetkom. Razvoj ovog zrakoplova koji je vodio Vern Raburn, koštao je skoro milijardu dolara i na kraju doveo tvrtku do bankrota. Budući da je sama ideja oko Eclipsa 500 bila vrlo dobro zamišljena, nova tvrtka preuzela je projekt i nastao je prvi primjerak ovog sna za svakog privatnog pilota.

Ovaj zrakoplov može primiti 6 putnika i letjeti brzinom od 700 km/h na visini od 12 kilometara što ga stavlja u višu klasu privatnih mlažnjaka.

95. Lancair Columbia/Cessna Corvalis

top-100-zrakoplova-010

Tijekom devedesetih godina prošlog stoljeća, Lance Neibauer odlučio je pretočiti svoje snove u stvarnost dizajniranjem zrakoplova imena Columbia. Baziran na Lancairu ES, Columbia ima motor od 310 KS, niska krila i fiksiran stojni trap. Nažalost po Lanca, tvrtka je propala, a on je morao prodati svoje životno djelo. Kupac je bila Cessna, i od Lancair Columbije, nastaje Cessna Corvalis, koja je danas jedan od najboljih osobnih letjelica.

94. Boeing 787

top-100-zrakoplova-009

S 20 % većom iskoristivošću goriva i 20% manjom emisijom plinova, Boeing 787 je izlaskom na tržište potukao svu tadašnju konkurenciju. Naravno da je u tome pomogao i 60% tiši motor i puno veći dolet, a o sigurnosnim dodacima da ne pričamo. Boeing je oduvijek bio pojam visoke tehnologije i sigurnosti.

93. Luscombe Silvaire

top-100-zrakoplova-014

Prvenstveno proizveden kasnih 1930-tih, Silvaire je doživio mnogobrojne preinake, no glavni dizajn ostao je isti tokom godina. Kompletno metalan s krpenim repom, originalni Model 8 imao je četverotaktni A-50 motor što je kasnije zamjenjeno jačim A-65 i C-90 motorima. Zahvaljujući osjetljivim kontrolama, ovaj visoko krilni dvosjed zahtijevao je ruku iskusnog pilota što mu je na kraju donijelo reputaciju koja ga prati i do današnjih dana.

92. Diamond DA40 DiamondStar

top-100-zrakoplova-017

Ovaj bi se zrakoplov uskoro mogao pojaviti kao jedan od najutjecajnijih zrakoplova u povijesti. Iako ima jednaki četverotaktni motor kao nova Cessna 172, DA40 ne prestaje oduševljavati sve pilote koji su imali priliku letjeti ovim putničkim dvosjedom. Duga krila daju mu odličan 10:1 omjer lebdenja dok su sjedala dizajnirana da izdrže silu od čak 26 G.

Koje su najbolje prednosti DA40 zrakoplova? Odlična sigurnost, odlično ponašanje u letu i preglednost koja bi se mogla usporediti s najnovijim platnom lokalnog IMAX kina.

91. Pilatus PC-12

top-100-zrakoplova-004

Ovaj švicarski propelerac, jednako je graciozan bilo da leti iznad francuske obale ili iznad kanadskih jezera. Predstavljen 1991. godine, PC-12 se bez problema nosi sa zrakoplovima proizvedenim i desetak godina poslije njega. Pokreće ga PT-6 motor, koristi stajni trap spreman za najteže terene, srednje veliki putnički dio koji se može mijenjati po potrebi i još mnogo dodataka koji su i za neke današnje proizvođače znanstvena fantastika.

Današnji PC-12 model sadrži neka poboljšanja poput unutrašnjosti dizajnirane od BMW stručnjaka, smanjene težine i kokpit pun lcd zaslona umjesto mnogobrojnih instrumenata.

…za slijedeću kolekciju zrakoplova pritisni NASTAVAK…

1 2Sljedeća stranica
Tags

Nenad Kocijan

"Ako vas žena pobjeđuje u tenisu, promijenite sport. Ako vas žena pobjeđuje u boksu, promijenite ženu."
Back to top button
Close