7 ubojitih bespilotnih letjelica koje definiraju budućnost ratovanja – Macho.hr
Loading...
7 ubojitih bespilotnih letjelica koje definiraju budućnost ratovanja 7 ubojitih bespilotnih letjelica koje definiraju budućnost ratovanja

Ako je vjerovati nekim od najvećih umova naše ere, vjerojatno je dobro što umjetna inteligencija još nije na toj razini kad bi nas moralo zabrinjavati da bi se jednog dana ovakva oružja mogla okrenuti protiv nas. No, budućnost ratovanja definitivno leži u oružjima koja ne zahtjevaju dirketno prisustvo vojnog osoblja na bojištu. U posljednje vrijeme, vojne sile ulažu značajna sredstva u takozvane dronove, bespilotne letjelice koje su se u početku koristile sa svrhom proučavanja neprijateljskog terena, a u posljednje vrijeme i sve više kao letjelice s mogućnošću napada na vojne ciljeve. Neke od njih su još u fazi testiranja, dok su druge već godinama u upotrebi i siju strah bojištima diljem planete. Danas vam donosimo sedam ubojitih bespilotnih letjelica koje jasnu ukazuju na smjer u kojem ide budućnost ratovanja.

Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk

Air Force, Navy join in RPV training

Prvenstveno dizajniran s ciljem nadzora i prikupljanja informacija kako bi zamijenio poznati Lockheedov špijunski U-2 avion, Global Hawk s vremenom dobiva i inačice s teškim naoružanjem koje mogu protivniku nanijeti velike gubitke. Cijena svake jedinice iznosi više od 100 milijuna dolara, no kako njime ne upravlja pilot, može u zraku provesti više od 30 sati, tijekom kojih pokrije više od 100.000 četvornih kilometara terena. Opremljen je najmodernijom opremom za nadziranje, a s obzirom na misiju, može nositi i do 1360 kilograma naoružanja.

 

CH-4 (Cai Hong-4)

Wing-Loong-2

Kineska letjelica razvijena kao odgovor na američku MQ-1 Predator bespilotnu letjelicu. Glavna svrha je izviđanje terena, nadzor, prikupljanje informacija, ciljanje i napad na vojne ciljeve na kopnu i vodi. U zraku može provesti čak 38 sati s maksimalnim dometom od 3500 kilometara. Najviša visina letenja iznosi 8000 metara, a može ponijeti 345 kilograma naoružanja, što je popriličan teret s obzirom da je dužina drona samo 9 metara. CH-4 ima mogućnost lansiranja projektila s visine od 5000 metara, s mogućnošću pogreškbae e do 1,5 metara. Jedan primjerak nalazi se i u sastavu iračke vojske, te se koristi u borbi protiv globalnog terorizma.

 

MQ-9 Reaper (aka Predator B)

mq9_shot1

MQ-9 Reaper bespilotna letjelica, svoj životni vijek započinje kao obična bespilotna letjelica tipa Predator, da bi se naknadnim doradama dobila vjerojatno najubojitija letjelica koja je trenutno u aktivnoj vojnoj službi. Nadograđeni turbopropelerski motor daje joj gotovo devet puta više snage u odnosu na letjelicu tipa Predator, a to omogućuje čak 36 sati neprekidnog leta s više od 1300 kilograma naoružanja, što je čak petnaest puta više u odnosu na letjelicu tipa Predator. Ima mogućnost lansiranja laserski navođenih bombi i Hellfire projektila s nevjerojatnom preciznošću prema kopnenim, ali i vojnim ciljevima u zraku. Maksimalna visina leta iznosi preko 15 kilometara.

 

General Atomics Avenger (Predator C)

Avenger_LongBody_inFlight_GrayButte_0313_Roll-A_275

Razvijen na bazi bespilotne letjelice MQ-9 Reaper, Avenger pokreće mlazni motor s ispuhom u obliku slova S, kako bi se smanjio toplinski i radarski trag. Razvijen je na bazi “stealth” tehnologije, pa se spremište naoružanja nalazi unutar letjelice. S maksimalnom brzinom leta od 740 km/h, operacijskom visinom višom od 18 kilometara, te mogućnošću ostajanja u zraku više od 20 sati, Avenger se može prikrasti protivniku i nanijeti ogromnu štetu bez da uopće bude primjećen. Naoružanje Avengera slično je kao i kod bespilotne letjelice Reaper, a unutrašnje spremište može pohraniti oko 1400 kilograma naoružanja. Iako je prvi let izveden još davne 2009. godine, Avenger još nije u aktivnoj vojnoj službi.

 

BAE Systems “Taranis”

Bespilotna letjelica budućnosti koju razvija britanska tvrtka BAE Systems za potrebe britanskog ratnog zrakoplovstva. Nazvana po Keltskom bogu grmljavine Taranisu, ova bespilotna letjelica imala je svoj prvi probni let 2013. godine, dok se krajem godine planiraju završna testiranja. Iako su podaci o ovoj bespilotnoj letjelici za sad prilično šturi, poznato je da će letjeti brzinom većom od 1100 km/h, te će se koristiti za izviđačke misije, kao i misije obilježavanja meta, a imati će mogućnost napdanja kopnenih ciljeva, ali i mogućnost zračne borbe. Kao i Avenger, koristi “stealth” tehnologiju, pa može neprimjetno prići meti i upotrijebiti sav svoj skriveni arsenal oružja.

 

Boenig Phantom Ray

551348main_ED11-0128-181

Boeingov projekt koji ulijeva strah u kosti, naime Phantom Ray je bespilotna letjelica koja je zamišljena da djeluje potpuno autonomno (bez pomoći operatera), te sama određuje tijek misije. Da, jedan smo korak bliže strojevima koji sami razmišljaju, a kad uzmemo u obzir da ova bespilotna letjelica može ponijeti više od dvije tone naoružanja, istog nam se trena stvori knedla u grlu. Uz “stealth” tehnologiju, brzinu letenja od gotovo 1000 km/h i domet veći od 2400 kilometara, samo čekamo kad bi se jedan primjerak mogao otesti kontroli. Dobra je stvar da je ova letjelica tek u fazi testiranja.

 

Northrop Grumman X-47B

x47b

Odgovor tvrtke Northrob Grumman na Boeingovu bespilotnu letjelicu Phantom Ray, no za razliku od nje, ova je letjelica u aktivnoj vojnoj službi američke ratne mornarice. X-47B prva je bespilotna letjelica koja je poletjela i sletjela na nosač aviona, a uz to je i prva bespilotna letjelica koja je uspješno izvela manevar dolijevanja goriva u zraku. Za razliku od Phantom Ray bespilotne letjelice, X47-B nije potpuno autonomna, no kao i ona koristi “stealth” tehnologiju i može nositi više od dvije tone naoružanja. U 2015. godini, program razvoja ove letjelice je zaustavljen, a dva proizvedena primjerka za sada ostaju u aktivnoj vojnoj službi.

Loading...

Mr. Orange

No comments so far.

Be first to leave comment below.